Partnerskabsaftale og fint besøg i Besøgstjenestens café

Partnerskabsaftale og fint besøg i Besøgstjenestens café

Onsdag, d. 4. december holdt besøgstjenesten julehygge med fabrikation af juledekorationer og efterfølgende gløgg og æbleskiver.

I forbindelse med at en ny partnerskabsaftale mellem Røde Kors og Assens Kommune blev underskrevet på rådhuset, var national chef i Røde Kors, Marie-Louise Gotholdt, på besøg i caféen for at fortælle om aftalen og for at se, hvordan arbejdet kan foregå i praksis.

 

Se borgmester Søren Steen Andersens omtale herunder:

I dag blev en ny partnerskabsaftale mellem Røde Kors og Assens Kommune underskrevet.

Velfærdssamfundet er under stigende pres med flere behov og færre ressourcer, og vi ser mange muligheder i at involvere frivillige kræfter for at styrke velfærden i Danmark", siger Marie-Louise Gotholdt, der er national chef i Røde Kors.

Med Røde Kors’ nye nationale strategi: ”Vi tager ansvar i velfærdssamfundet” har Røde Kors fokus på at styrke samarbejdet med kommunerne, så de i endnu højere grad kommer til at deltage i at løse velfærdssamfundets udfordringer. Derfor glæder det også Marie-Louise Gotholdt, at et partnerskab nu formaliseres mellem kommunen og de seks lokale Røde Kors-afdelinger i Assens Kommune.

Samarbejdet i Assens er et godt eksempel på, hvordan vi kan udnytte vores forskellige roller og styrker på en måde, der kan skabe bedre velfærd i fremtiden”, siger hun.

Aftalen omfatter samarbejde om indsatser, der skal støtte sårbare borgere som økonomisk udfordrede børnefamilier, flygtninge og migranter, ensomme ældre og mennesker i krise.

Der er mange borgere, som har gavn af mange af de tilbud, som vi allerede samarbejder med Røde Kors om i kommunen, og derfor ser vi et stort potentiale at udbrede samarbejdet på flere områder.

Aftalen sikrer en klar ansvarsfordeling mellem kommunen og os, så vi kan handle hurtigt og effektivt, hvis der opstår nye behov. Det giver os et robust grundlag for at udfolde vores aktiviteter og nå ud til flere, der har brug for hjælp. Sammen kan vi gøre mere for flere” siger Jesper Britze, der er formand i Røde Kors Haarby og bindeled mellem kommunen og Røde Kors’ seks lokale afdelinger i Assens.

Civilsamfundet kan noget, og vi som kommune kan noget andet. Derfor er vi meget glade for, at Røde Kors har henvendt sig med ønske om et partnerskab. Sammenspillet mellem kommunen og civilsamfundet giver nemlig en bredere pallette af muligheder for at hjælpe borgere med behov”, siger Søren Thomsen, formand for Medborgerskab, Kultur og Beskæftigelsesudvalget i Assens Kommune.

Partnerskabsaftalen er netop blevet underskrevet, og nu glæder vi os til det videre samarbejde.